Sommarblond

Jag har länge funderat på att bli blond igen, det är så skönt inför sommaren och man behöver inte tänka på att hårfärgen bleknar i solen, utan tvärtom så blir den ju finare i solen när man är blond.

Problemet är att jag är nere på en 3a i nyans, nästan svart.

Planen är i alla fall
  1. Avfärgning
  2. Blekning med 6% väteperoxid
  3. Blekning med 3% väteperoxid
  4. Bleka slingor 1-3 gånger
Varför bleker jag först med 6% väteperoxid då och sen 3%? Jo! Ju starkare väte, desto starkare blekning. Däremot kan du inte lämna i en 6%ig blandning i håret hur länge som helst, och det är det problemet de flesta som bleker sina hår själv gör.

De flesta tar en stark blekning för kort tid. Resultat: Hej morot.

Många låter också en alldeles för stark blekning sitta i evigheter. Resultat: Hej risbuske.

FEL FEL FEEEEL
.

En svagare blekning kan man lämna i håret bra mycket längre tid, och då röda pigment är det sista som lämnar håret blir resultatet mindre röda pigment (alltså mindre orange och gult)

Fast för att få upp ljusläget på håret måste jag först använda en starkare blekning.


Vad tror ni om att bli blond till sommaren förresten? Bra eller dåligt?

Jag i början av min blekningsprocess förra sommaren, nu ska resultatet bli bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kategorier

Arkiv

Bloggvänner

Sök i bloggen

RSS 2.0